stefankemle.blogg.se

Det här är min blogg, där jag ventilerar åsikter om hur Kommunen sköts. Och hur jag anser politikerna tar sitt ansvar om såväl ekonomi som näringsliv o skattebetalare.

SOCIALDEMOKRATISKT ALLMÄNT MÖTE

Publicerad 2016-04-15 09:27:25 i Allmänt,

Igår fick jag en helt ny dimission av av begreppet allmänt möte.

Socialdemokraterna hade bjudit in till ALLMÄNT MÖTE OM BOUTREDNINGEN.

Alla välkomna står att läsa på facebok sidan du vet att du är från Gusum.

Jag hålls visserligen lite i politiken men jag är ju i första hand innevånare och skattebetalare.

Så jag gick dit för att höra vad framför allt dom övriga besökarna hade att säga om det hela.

När jag gick in genom dörren på Viran där ordföranden i sossarna samt vår Erland står och handhälsar på alla som kom.

Men när jag kom blev han inte så glad, och undrade vad hela… jag gjorde där???? För det var ett möte för innevånare med socialdemokratiska värderingar sa han.

Även ordföranden i partiet vinklade det så i välkomst talet, att man värvade folk och det var en av anledningarna till mötet.

Undrar hur många som viste att det var så av åhörarna, även om en stor del av dom bestod av parti kamrater.

Så ni som tänkt gå i Ringarum och Valdemarsvik bör tänka på det, att ni INTE är välkomna om ni inte har socialdemokratiska värderingar. ( men det kanske bara gällde mej vad vet jag?)

 

Men tur var det ju att jag gick, för nu verkar Erland helt svängt i frågan.

Men avvaktar lite med jublet för det har ännu inte kommit  några ändrade handlingar i beslutet till Kommunstyrelsen.

Han sa att det inte var tal om att lägga ner varken Gryt eller Gusum.

Men i den nuvarande boutredningen står klart och tydligt att vi ska ha TVÅ boenden i Valdemarsviks Kommun, ett i Ringarum ett i Valdemarsvik och att vi ska ha 90st platser och det är vad boendet i Valdemarsvik ska inrymma.

Och det är ju samma sak som att lägga ner dom i Gusum och Ringarum, men det är klart det står ju inte så  uttryckligen.

Han sa också att det här bara var ett dokument som skulle användas som en del i utredningen,

Och att beräkningarna skulle ingen heller bry sig om, då det bara var lekmän som höftat.

Jag fattar nu ingenting, för det som jag fått till Kommunstyrelsens förslag till beslut.

Är klart och tydligt att vi ska besluta om att exakt så ska framtidens äldrevård se ut i Valdemarsviks Kommun, och där inryms inte Gusum och Gryt.

Och så länge vi inte fått några andra handlingar så gäller givetvis det.

Ska inte säga att Erland direkt åker runt och ljuger, men han vrider till det rejält.

Jag anser att det är rent oförskämt att inte tala i klarspråk i en sådan här stor och viktig fråga.

Personligen anser jag att här måste dom egna politiska åsikterna läggas undan och på samma sätt som med Vammarskolan  ta ett gemensamt och ansvarsfullt beslut som förhoppningsvis leder till ett tryggt bra anpassat boende för oss, när vi blir gamla för vi pratar om vår åldersgrupp.

Mer åsikter om själva frågan kan du läsa på min Blogg.  http://stefankemle.blogg.se/

 

 

Ser vi till vad han menar så är det dom så kallade trygghetsboende han menar när han pratar om Gusum och Gryt, inte någon form av vårdhem.

Jag håller med om att det är en bra form av boende, men problemet är att Kommunen kommer aldrig besitta sådana fastigheter.

Det måste ske i privat regi och vem kan tänka sig bygga och driva dom???

Vi hyr idag både i Gusum, Gryt och även vammarhöjden.

Jag menar då att lägga sådan tyngd i en utredning på boenden vi inte äger eller på något vis kan påverka om hur dom ska se ut, det är att famla i mörkret ganska rejält.

Han menade också på att det här var stor skillnad mot alliansens tid och nu. Då dom tog sig tid att ha möten med berörda kommuninnevånare.

Att det är viktigt är vi rörande överens om.

Vad skulle jag gjort annorlunda då??? Jo jag skulle börjat med dessa träffar och givetvis med möten där ALLA varit välkomna, därefter börjat forma ett antal alternativ som till slut blivit ett väl utredd ärende till beslut.

Och då givetvis med noggranna ekonomiska kalkyler.

Nu gör man i vanlig ordning Tom tvärtom

Börjar med att bestämma förslag till beslut, sedan åker man runt och försöker få med innevånarna, och oftast helt oförstående varför folk blir såååå upprörda.

Men det är deras sätt inte vårt, ???

Vid nästa val har alla möjlighet att påverka vilket sätt som  känns bäst

Det kalls demokrati vilket jag är ett stort fan av.

Nä nu jobba sedan skruva rallybil, på fredag åker vi till Gotland.

Önskar er en trevlig Helg.  

Kommentarer

Postat av: Osten

Publicerad 2016-04-18 17:47:54

Jag har varit socialdemokrat hela livet, men att bära sig åt på det här viset får mej att tveka på dom röda i nästa kommun val.
Förstår heller inte varför man försöker vrida till det?? det bästa måste ändå vara att verkligen få så många som möjligt att säga sitt, på verkliga grunder.
Mycket dåligt uppförande.

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-18 17:58:42

Ja man blir ju lite förvånad, att åka runt och ha möte för dom egna kan ju inte tillföra någonting. Att heller inte prata i klarspråk blir ju än mer konstigt.
Tyvärr så fungerar det så i Kommunen idag, ingen kan ändra på ett kommatecken vilket missgynnar kommunen i dom flesta beslut. Tack för besöket och vi i Nya M värnar om betydligt mer demokrat i kommunen, långt steg men du är välkommen att lägga din röst på oss i nästa val.

Postat av: Stefan Kemle

Publicerad 2016-04-19 07:51:16

Oj det sista inlägget var från mej

Postat av: Trötte

Publicerad 2016-04-19 17:13:12

Den som inte vet, ska veta att det inte är en god vilja hos S att åka runt och berätta om den här boendeutredningen. Det var faktiskt en privatperson som fick tillgång till utredningen som slog larm om varför:
1. Inga infomöten hölls
2 Ingen boutredning offentliggjord på kommunens hemsida
3. Andra politiker som kom till Gryt blev ifrågasatta var de gjorde där! De är också Grytsbor
Det tog tre veckor av visst påpekande för privatpersonen att få ut utredningen på nätet. Då hade den personen sagt till TRE gånger. Ingen har frågat eller pratat med personalen i Gryt, de har inte fått tillgång att ta del av utredningen. Det har skapats oro av att inte veta vad som händer. Det var privatpersonen som såg till att S kom ut till Gryt och då kunde man ju inte hoppa över de andra kommundelarna också. Jag är säker på att den som vill bygga ett seniorboende i t.ex Gryt inte är född än, för han skulle stå där med tomma lägenheter för vem vill bo på ett ställe utan affär eller annan service i en ödebygd om man kan välja att flytta tillbaka till stan där det finns all den service som behövs när man inte kan klara sin villa längre?

Svar: Ja jag påpekar det här hela tiden att i dagens Valdemarsvik råder ett totalt maktmissbruk. Jag vet att det sitter flera i det styrande ledet som INTE står bakom många av besluten som fattas, och lika många som inte har en aning om vad beslutet egentligen innebär för kommunens framtid. Framför allt när vi pratar ekonomi. Ha du förresten sett till någonting av NB politiken om HELA Kommunen där alla kommundelar är viktiga och allas behov måste tillgodoses??? Först lägger dom ner Gryts skola och nu äldreboendet i Gryt och Gusum. Hela Kommunen vilket skitsnack. Mvh Stefan
Stefan Kemle

Postat av: Börje P.

Publicerad 2016-04-21 10:46:39

Nu har Olauson från NT hört av sig och säger att efter 10 veckor kvarstår de tekniska problemen för kommentatorsfälten på bloggarna och det är oklart när de kan lösas.Ta bort kommentarer som stått länge och passerat filtret kan när som helst göras om någon tycker att de ska bort och har "goda argument för det".

Svar: Det har nog ingenting med tekniska problem att göra, det måste ju innebära att personalen inte klarar av problemet och det finns givetvis hjälp att få.Och inte ska det ta flera månader heller.
NT måste ha tappat enormt många besökare när dom tog bort kommentarerna.
Hur kul är det att läsa någonting du har åsikter om, men som du aldrig kan uttrycka.
Det borde vara högprioriterat om dom vill ha bloggare och läsare kvar.
Stefan Kemle

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela