stefankemle.blogg.se

Det här är min blogg, där jag ventilerar åsikter om hur Kommunen sköts. Och hur jag anser politikerna tar sitt ansvar om såväl ekonomi som näringsliv o skattebetalare.

FLER ÅRS BUDGET

Publicerad 2016-03-29 14:28:00 i Allmänt,

Våra verksamheter borde ha fler års budget. Efter dagens möte i barn o utbildning, så framstår det som en allt viktigare del i budget arbetet för verksamhets cheferna.
Eftersom vi får ett engångsbelopp för varje hitflyttad med uppehålls tillstånd, så innebar det för 2015 ett överskott på ca tre miljoner, eftersom det kom ganska många, över 120st. Men från 2016 bor dom kvar utan bidrag från staten, och då i stället med en kostnad för kommunen. Givetvis så borde man fonderat överskottet i verksamheten för att täcka årets troliga underskott. Men i stället stoppar man in pengarna i stora hålet för att täcka underskottet i total budgeten, som är följden av en oansvarig ekonomisk politik. Som jag brukar säga "det kommer alltid ifatt" Erland brukar bli sur när jag påpekar sådana här kostnader och att jag borde öppna båda ögonen. Jag ser och jag förstår, synd att inte dom styrande gör det också. Då kunde vi planerat för dom självklara kostnaderna och sluppit skattehöjningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela