stefankemle.blogg.se

Det här är min blogg, där jag ventilerar åsikter om hur Kommunen sköts. Och hur jag anser politikerna tar sitt ansvar om såväl ekonomi som näringsliv o skattebetalare.

FYRA ROSOR O EN SVART

Publicerad 2016-05-26 19:21:00 i Allmänt,

Jag har fått påpekat ett antal gånger att man saknar nya inlägg i min blogg.

Och det gör jag också, men som egen företagare och näsan i en massa hål blir det dåligt med tid mellan varven. Och ibland prioriterar jag att göra någonting kul i stället.

 

Men ska vi börja med en kortis där vi slutade, nämligen mötet jag var på om boutredningen, jag skrev ju då att stämmer det Erland sa på mötet måste vi få ut nya beslutsunderlag.

Och ska jag sammanfatta det beslutet så bidde det ingenting att besluta, det rann helt ut i luften.

Vilket var mycket bra gjort, då man tydligen tagit till sig av innevånarnas åsikter om mer underlag och ta in åsikter från dom tilltänkta kunderna, (Du och Jag)

Så här får Erland fyra rosor av mej och en svart för dåligt bemötande, men det bjuder jag glatt på.

 

Nu har vi samma situation om hur vår framtida skola ska vara förlagd och se ut.

Återigen så har dom redan fått biljetter till snabbtåget på den nya inlandsbanan och kör på och över allt och alla.

Återigen vid ett så stort och viktigt beslut måste man vara lyhörd på dom som ska använda anläggningarna.

Ekonomi är givetvis en viktig del, där jag tror att prislappen blir ett snäpp högre än vad man höftat till med.

Men den viktigaste biten har man ju helt gasat förbi, nämligen att samla och diskutera med alla mammor, pappor som ska transportera sina barn till dom nya skolorna.

Eftersom dom styrande envist bedyrat att man hade hafft dom diskussionerna, men helt missat att notera vad som egentligen sades.

 Så tog vi i oppositionen och bjöd in till ett öppet möte för alla som ville framföra just sin åsikt i frågan.

Ska jag vara lite sarkastisk?? Så, skillnaden mellan alliansens öppna möten och sossarnas öppna möte, så  är vårt öppet för just alla, även om man har socialdemokratiska värderingar, medan sossarna bara vill ha personer med samma åsikter som dom själva, och då blir ju resultatet att ingen hade vikande åsikt, och man kan glatt cykla vidare;)

Ett litet skämt i en mycket alvarlig debatt.

Jag tyckte vårt möte blev riktigt bra, och det var mycket pratglada föräldrar som ventilerade dom olika förslagen och vägde olika för och nackdelar.

För vår del var det viktigast att vara neutrala i åsikt, då andemeningen var att lyssna på innevånarna, vilket jag tyckte och hoppas vi lyckades med.

En tapper sosse kom det dock, tyvärr uteblev dom som borde varit där, en liten eloge till Ted Starkås som ensam fick sitta för styrets röst, men det hela fungerade bra och utan blodvite.

Tänk om våra styrande kunde ha börjat med ett sådant här möte och därifrån börjat bena ut den bästa lösningen för hur vår skola ska se ut för åtminstone dom närmaste femtio åren, för det är vad som kommer beslutas på Måndag.

Nu får vi hoppas dom tar till sig av att, det är ganska långt ifrån den uppslutningen runt beslutet som dom vill påskina.

Ni som läser det här tänk en gång till INNAN ni bidrar med ett bindande beslut för dom närmaste femtio åren.

Och det är inte als så bråttom, då Loviseberg  fortfarande är helt fri från partiklar, och klarar att backa lite, så ni hinner göra det där stora mötet och kanske lyssna på tankegångar från innevånare i HELA kommunen.

Och den ökningen av barn som vi har just nu består av flyktingar, vilket jag iaf hoppas kommer minska drastiskt vad det lider. Så det är inte panik där heller, så vadan denna tokiga brådska?

 

Det här för mej givetvis direkt till årets presentation av landets företagsranking.

Jag var på möte tillsammans med Erland, svenskt näringsliv och några näringsidkare till i kommunen.

Valdemarskiks kommun är den kommun som gjort det största raset i hela Sverige, då ska vi komma ihåg att vi stod nästan på botten förra året, så att dyka djupast i hela Sverige måste vara en näst omöjlig uppgift.

Vad beror det här på då?? Skrolla upp och läs mina blogginlägg så har ni svaret.

Det handlar inte bara om vad frågorna innehåller, det genomsyrar hur man upplever kommunens agerande i helhet.

Vad prioriterar man med skatte pengar, vilken möjlighet har vi att påverka i beslut, känner man sig delaktig, blir alla lika behandlade .o.s.v

Har man öron behöver man inte vara professor för att lägga ihop det öronen samlar in, sunt förnuft så är saken biff.

 

Nu regnar det ju miljoner in i kommunen, när Löven lånar så det knakar för att dela ut till kommunerna,  dels för att klara dom ökade kostnaderna av den enorma flyktingsströmmen, men främst för att prioritera flyktingarnas tillvaro och sysselsättning.

Tänk om man var lika ivrig att se till så, våra äldre fick bra mat, kunde komma ut i friska luften, eller kanske kunde vara uppe lite längre på kvällarna.

Men i dom frågorna säger svaret  inga pengar.

Nu är jag ju rasistisk igen, men jag kan faktiskt inte stå bakom den enorma generositet som regeringen har mot alla invandrare.

Senast blev det klubbat att även invandrarna har rätt till det socialbidrags system som vi har.

Tidigare att alla omfattas av efterlevnads skyddet. Tandläkarna klarar inte hålla budget och har svårt med bemanning, skolorna är överbelastade, sjukvården går på knäna. Polisen ger upp, socialtjänsten hinner inte med dom vanliga fallen………….

Undrar hur långt vi har kvar till en total kollaps av vårt välfärds land?

För vi lär hamna där, men då är har dom nått sitt mål, där vi alla är lika.

Men det kanske är vad som behövs för att även en löven ska förstå att samhället fungerar just för att alla inte är lika, eller tjänar lika, bor lika eller har samma saker, men främst just för att alla INTE har samma åsikter.

Det är då vi kommer framåt.

Långt blev det, men jag har mycket mer åsikter, vissa kanske jag inte ska skriva om och vissa ska jag nog låta bli. Haha det där blev ju klurigt.

Sov Gott

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela