stefankemle.blogg.se

Det här är min blogg, där jag ventilerar åsikter om hur Kommunen sköts. Och hur jag anser politikerna tar sitt ansvar om såväl ekonomi som näringsliv o skattebetalare.

TREDJE ÅRET VI INTE BEHÖVT SKATTEHÖJNINGEN

Publicerad 2017-03-08 15:57:52 i Allmänt,

 

 

Idag skulle förmodligen ekonomin i kommunen kunna skötas av våra femteklassare.

Det fullkomligt öser in pengar, som Löven lånar till statskassan och som sedan delas ut till kommunerna i en takt som inte ens sossarna klarar att göra av med.

Vår kommun får för dagen att överskott på 33 miljoner, Åtvidaberg 44 miljoner Norrköping 114 miljoner osv.

Och i stort sett är alla pengar riktade mot flykting mottagande.

Jag ser bara en stor ekonomisk katastrof i förlängningen, samtidigt som Sverige går för högtryck, framför allt genom en mycket gynnsam kronkurs som gagnar vår export.

Så lånar regeringen så det sprutar, vad händer när konjekturen vänder tror ni.

Likaså ser det ut i vår kommun, ser vi till budget så går vi minus, men här petar man in bidragen i kolumnen  och plötsligt har vi överskott.

Och vad händer här  när bidragen sinar och vi har använt pengarna till den budgeterade driften?

Det är likadant  som att vinna 100 000:- på lotto köpa en bostad som kostar 8 333:- mer per månad än vad inkomsten tillåter.

Eller lite som att kissa på sig.

Hur blir det när vinsten slutat att betalas ut, men utgifterna består?

Ja det förstår nog dom flesta, för kostnaden för våra flyktingar lär bestå, men statsbidragen lär försvinna, om nu inte Löven får fortsätta styra.

 För några kronor till kan han nog snyta av pensionärerna, beskatta lite mer landsbygd, eller straffskatta företagare.

Ja det kostar på att ha dörrarna öppna när det är kallt.

Tänk om man lagt en tiondel av alla bidragen på våra ungdomar, pensionärer, vården och inte minst landsbygden, då skulle hela Sverige vara en plats att bo och leva på.

Jag har ju jordbruket som en mycket viktig del i min politik, och anser att om vi inte förstår att ta till vara på det lilla som är kvar, är vi illa ute i en framtid.

Vad kan vi göra där då, jo nummer ett, ge bönderna möjlighet att leva på sitt jordbruk, bromsa importen, stötta svenskproducerad mat.

Jag far illa när man idag ser gård efter gård, köpas av börsmäklare som styckar väck skogen, plantera igen åkrarna  och river ladugårdar och manskaps byggnader.

Dom gårdarna går aldrig att återskapa.

 

På Måndag är det Kommunstyrelse, där jag i handlingen blev mäkta överraskad, då motionen från NB om medborgare kontor som lades i KF förra månaden

Ligger med som förslag till att godkänna motionen.

Under mina år har det aldrig gått så fort . Vi har motioner från 2013 liggande.

Man ska inte tro allt man får till sig, och jag hoppas verkligen att det i det här läget är falskt, men det tisslas om någon överenskommelse om nedlagda åsikter i en artikel, mot snabbhantering om medborgare kontor.

Återkommer efter mötet.  

I kväll är det M möte.        

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela