stefankemle.blogg.se

Det här är min blogg, där jag ventilerar åsikter om hur Kommunen sköts. Och hur jag anser politikerna tar sitt ansvar om såväl ekonomi som näringsliv o skattebetalare.

POLITISKT ÅSIKTSFRI

Publicerad 2018-04-25 10:17:44 i Allmänt,

Jag skrev att jag kommer ha åsikter om vår politiska situation även att jag hoppat av som sk politiker.

Jag nämnde också att jag skulle återkomma med fler anledningar till att jag tog beslutet att sluta, trots att jag är väldigt intresserad av att både påverka och driva Kommunala politiska frågor.

Ser vi till hur man idag driver över vikten av sitt parti framför Kommunens bästa, ser jag det som en riktigt skrämmande utveckling av framtiden.

Vad syftar jag på då kan man undra?

 

Jo vi ska prata Kommunalråd, vad bör man uppfylla vilka kvalifikationer bör man ha, och kan verkligen vem som helst axla en sådan roll?

Kommunalråds posten är den högsta politiska post du kan ha, även den högst arvoderade, med en totalkostnad på ca 800 000:- skattekronor i vår Kommun.

Man ska ansvara för över sexhundra anställda och budgetera femhundra miljoner.

Det är inte för vem som helst, om man ska vara seriös mot skattebetalarna.

Titeln Kommunalråd förtjänar du med andra ord, genom specifik kunskap, lång erfarenhet av näringslivet, eller brett kunskaps register.

Erland tillsätter en person som i mina ögon inte besitter något av dessa kriterier, med motiveringen att han ska lära sig långsamt, och han tror heller inte riktigt på sin adept.

Det bevisar han genom att plocka bort i stort sett all poster från tjänsten, kvar är i egentligen inga uppdrag als.

Här ballar hela systemet ur, Kommunalrådet ska visa vägen, inte bli vägvisad.

Vilket även visade sig i dom egna leden då Lars Bäckman, som jag tyckte ståndsmässigt gick ut i media och visade att hans parti var ute och cyklade rejält och sade sig lämna hela parodin.

Nu visade det sig att han blev en del av denna parodi genom att krypa tillbaka in i Erlands värld.

Vilket i sig inger ganska lågt förtroende, har man gått ut i press och sagt sin mening, blir det lite löjligt att dyka upp på listan igen.

 

Vem kan axla denna roll då, ja i mina ögon så är det personer och inte parti när vi pratar om denna viktiga roll i ett styre.

Jag känner alla inom politiken i Kommunen och jag vet således vilka egenskaper olika personer besitter.

Nu pratar vi helt kunskapsmässigt och inte partipolitiskt, vilket jag förordar i en sådan ställning.

Vi har i mina ögon TRE som har kapacitet att vara Kommunstyrelsens ordförande.

Gamle Torvald med sin enorma erfarenhet klarar givetvis av att sköta det hela, men har passerat bäst före datumet, utan att vara elak.

Erland besitter ett enormt brett kunskaps register, tyvärr har han helt urholkat demokratin, som är väldigt viktigt att ha med i detta ämbete, men det mest skrämmande är dom rykten som går, när ska han lämna politiken.

Först sade källor inom egna leden att han inte skulle vara med i valet, det ändrades senare till att han skulle vara med och vinna valet för att sedan glida bort.

Vilket bestyrks av att han själv krupit ner till tredje plats på listan.

Så där ska ni ifrågasätta vem man får som KSO genom en röst på sossarna.

Som jag ser det är det då Ted Starkås som ska tillsätta denna plats.

För Erland har ju satt honom som tronarvinge, hur det skulle bli får ni själva ha uppfattning om.

 

Sist men inte minst så har vi Anders Karlsson, som satt en kortare tid, men som har kunskapen, är duktig på ekonomi, och har även med sig demokratin.

Ni som kommer ihåg tålamodet med Vammarskolans byggnation, där dåvarande oppositionsråd Erland inte var nöjd med underlagen och fick nya gång efter gång, och till slut kunde han inte motivera fler och ett brett demokratiskt beslut fattades.

Så personmässigt sätt är han bästa kandidaten på denna post.

Men han måste då kryssas upp, det tänker jag göra.

Måste bara tillägga att jag inte stöttar hans ledare i regeringen.

Men som jag alltid sagt Kommunpolitik borde bedrivas av personer och inte av partier.

 

 

 

 

Måste även ifrågasätta företrädaren i mitt gamla parti Moderaterna

 

Blir helt stum när jag läser Anna Nilssons blogg om äldreboende i Gryt.

När jag ville driva utvecklingen om Åldersro genom att gemensamt med fastighetsägare ta fram en plan på hur vi skulle börja jobba vid en ev valvinst, så avsnoppade Anna den diskussionen direkt i vanlig ordning.

Jag hade pratat och gått genom ritningar med fastighetsägaren men.

Hon hade en klar uppfattning om att något trygghetsboende i Gryt var inte aktuell, då det varken fanns affär eller systembolag.

Och att man heller inte under några omständigheter skulle blanda vårdboende med trygghetsboende eller annan verksamhet.

Min bild av att kunna driva Åldersro i en framtid var ganska självklar och att det måste ske i samarbete med fastighetsägare, samtidigt som det blev flera möjligheter till boendeformer.

Då kan man använda synergieffekter och på ett ekonomisk försvarbart sätt ha kvar boenden i både Gusum och Gryt gemensamt med Kommunen.

Därför blir jag väldigt förvånad när hon vänder totalt, eller var det mej det var fel på.

Ni som är intresserade av hur seriöst detta uttalande är rekommenderar jag kontakta fastighetsägaren och fråga vilka planer man gemensamt diskuterat och ska dra igång efter valet. För här pratar vi helomvändning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela