stefankemle.blogg.se

Det här är min blogg, där jag ventilerar åsikter om hur Kommunen sköts. Och hur jag anser politikerna tar sitt ansvar om såväl ekonomi som näringsliv o skattebetalare.

DET ÄR ISTITUTENS FEL ATT VI SJUNKER

Publicerad 2016-10-07 16:10:56 i Allmänt,

Näringslivsrankingen är inget att bry sig om tycker Ärland, vi gör en egen mycket bättre, det är företagen som pratat ihop sig säger den som har uppgiften näringsliv, det är inte så illa säger ordföranden i företagarna. Jag har jättebra kontakt med kommunen säger Stefan på ica fyren, där styret slåss så håret ryker för att förstöra hela hamnområdet med en ny stor och fin butik till just honom.

Ingen av dom som verkligen borde ta till sig av uppgifterna har en enda vettig kommentar.

Det är ju bara att läsa artikeln så sjunker vi fem platser till.

Jag träffar väldigt många olika företagare och andra inblandade i näringslivs frågor.

Helt ärligt har jag inte hört en enda person som inte är fullkomligt uppgiven över hur det fungerar i vår Kommun.

Jag har sagt det förr säger det igen, det vi ser i rankingen handlar inte så mycket om själva näringslivet, utan hur man styr kommunen och hur vissa grupper särbehandlas medan andra helt nonchaleras.

Det kan vara personer föreningar och många ifrågasätter också hur man upphandlar entreprenad.

I den frågan borde givetvis företagare föreningen engagera sig, då även jag ser att det inte kan gå rätt till, vissa företag dyker konstant upp så snart kommunen ska bygga, reparera eller underhålla.

Det är givetvis ingen slump och här har många varit på mej med frågan hur fungerar det.

Det undrar jag också och kommer ta reda på det.

Det var en liten fråga som påverkar denna ranking, behandlingen av näringsidkare och innevånare typ alla turer runt Toverum.

Man driver camping i kommunal regi i förlust dessutom.

Man hyr ut kommunala anläggningar till ett underpris som inte ens täcker kostnader.

Man beslutar att tillåta ett nytt stort ICA bygge i hamnen, utan minsta förankring övriga näringslivet.

Man stoppar miljoner i en ishall för en enda förening.

Man bygger konstgräsplan och löser ut arrendator för miljoner.

Man köper ett mögligt folkets hus, dessutom bio anläggning och inventarier  för överbelopp

Bara för att rädda en sosse borg.

Man betalar en radioförening överpriser för att sköta folkets hus i stället för att göra förfrågan till dom företag som faktisk lever på sådana uppdrag.  

Man ödelägger en hel kommundel i form av Gryt

Men viktigast är nog att man mer eller mindre dumförklarar våra innevånare gång efter annan genom att tro att man kan lura dom genom att svänga till sanningen lite.

Den här listan kan bli ganska lång, men ni förstår säkert vad jag vill förmedla för budskap

OCH EFTER ALLA DESSA SHOPPING RUNDOR HÖJER MAN SKATTEN I FÖREBYGGANDE SYFTE.

Vi har inte behövt ha höjd skatt varken i år eller nästa år Löven lånar ju så det knakar och öser pengarna över Kommunerna. Men det ska betalas tillbaka och jag befarar en ekonomisk kris så snart konjekturen svänger.

 

Vad kommer jag göra då efter nästa val?

Först av allt ska en näringslivs samordnare anställas, jag vet vi har en med sådan titel

Men långt ifrån dom arbetsuppgifterna jag söker.

Denne ska ha enorm social kompetens ha uppsökande verksamhet skapa kontakter och vara den spindeln vi saknar idag.

Denne ska vara den kontakten mellan tjänstemän politiker och dom kommunala verksamheterna.

Samrådsgruppen ska omedelbart upplösas, och en ny plattform ska tas fram, där det är fullt tillåtet att lyfta alla sorters frågor, spindelmannens uppgift är här att bära in och ut dessa frågor och svar i Kommunhuset. För många gånger kan en uppfattning bestå av oklarheter.

Den ska inte som idag bestå av en massa politiker, utan av företrädare för olika grupper

Den företrädaren har givetvis ett uppdrag att bära frågor och svar in och ut till just sin grupp.

Politiker ska bara bli kallade vid behov, eller om någon så önskar.

Kan också vara bra att man går genom protokollen från dessa möten på Kommunstyrelsen möten, då håller sig politikerna upplysta av näringslivets diskussioner.

Men den viktigaste förändringen är nog medborgare kontakten som är totalt obefintlig idag.

Vi har enligt min menig haft många stora förändringar i kommunen som borde lyfts i diskussioner med dom som betalar kalaset. Givetvis måste någon ta det slutgiltiga beslutet.

Men ganska ofta lönar det sig att lägga lite tid på att lyssna i stället för att informera.

Hörde föresten om att sossarna bjöd in till möte om nya ICA, men när det blev motsägande inlägg raderades allt och sedan lade man ut det på nytt.

Jaja frågan är om det är ett öppet möte eller ett öppet sosse möte, för där är ju dom som inte har socialdemokratiska värderingar inte välkomna.

 

Sedan har vi ett stort problem idag med personer som sitter på för många stolar, givetvis går det inte att sköta ett uppdrag som ordförande i företagare organisation samtidigt som man är väldigt involverad i dom styrande partierna. Går vi tillbaka några år hände det titt som tätt att någon företagare förening drev frågor mot kommunen vilket självklart måste ske ibland.

I dag heter det att man samarbetar och bara lyfter det positiva . Men enligt min mening fungerar det inget vidare, eftersom rankingen bara sjunker hela tiden. Men vi uppfattar saker i olika hastighet som tur är.

Kommentarer

Postat av: Börje Peterson

Publicerad 2017-01-16 11:53:37

Valdemarsviksbloggen är nu mera i stort sett död. Den var ju livfull och inläggen och kommentarerna bara rasslade in. För snart ett år sedan fick man"tekniska problem" enlig NT:s Nils Olausson. Fortfarande är de "tekniska problemen" ej avhjälpta och kommentatorsfältet är ej tillgängligt. Jag har frågat om detta men får inget svar.Trist för länets mest livfulla blogg för några år sen.

Svar: Ja bloggarna är totalfiasko, min stängde dom ner nu, för jag uppdaterade för lite. Men som politiker kan jag inte bara sitta och skriva för saken skull. Det måste ju finnas lite slagmässigt innehåll också. Men jag ska försöka dra igång den här bloggen lite hårdare. Och hoppas att det kommer in kommentarer, det är ju själva vitsen med att ha blogg. NT är ute och cycklar.
Stefan Kemle

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela