stefankemle.blogg.se

Det här är min blogg, där jag ventilerar åsikter om hur Kommunen sköts. Och hur jag anser politikerna tar sitt ansvar om såväl ekonomi som näringsliv o skattebetalare.

Vad Var Det Jag Sa

Publicerad 2019-05-08 15:59:00 i Allmänt,

Så här skrev jag i min blogg Aprill 2017

 

Idag skulle förmodligen ekonomin i kommunen kunna skötas av våra femteklassare.

Det fullkomligt öser in pengar, som Löven lånar till statskassan och som sedan delas ut till kommunerna i en takt som inte ens sossarna klarar att göra av med.

Vår kommun får för dagen att överskott på 33 miljoner, Åtvidaberg 44 miljoner Norrköping 114 miljoner osv.

Och i stort sett är alla pengar riktade mot flykting mottagande.

Jag ser bara en stor ekonomisk katastrof i förlängningen, samtidigt som Sverige går för högtryck, framför allt genom en mycket gynnsam kronkurs som gagnar vår export.

Så lånar regeringen så det sprutar, vad händer när konjunkturen vänder tror ni.

Likaså ser det ut i vår kommun, ser vi till budget så går vi minus, men här petar man in bidragen i kolumnen och plötsligt har vi överskott.

Och vad händer här när bidragen sinar och vi har använt pengarna till den budgeterade driften?

Det är likadant som att vinna 100 000:- på lotto köpa en bostad som kostar 8 333:- mer per månad än vad vinsten tillåter.

Eller lite som att kissa på sig.

Hur blir det när vinsten slutat att betalas ut, men utgifterna består?

Ja det förstår nog dom flesta, för kostnaden för våra flyktingar lär bestå, men statsbidragen lär försvinna, om nu inte Löven får fortsätta styra.

För några kronor till kan han nog snyta av pensionärerna, beskatta lite mer landsbygd, eller straffskatta företagare.

Ja det kostar på att ha dörrarna öppna när det är kallt.

Tänk om man lagt en tiondel av alla bidragen på våra ungdomar, pensionärer, vården och inte minst landsbygden, då skulle hela Sverige vara en plats att bo och leva på.

 

 

Och så får jag åter använda orden Vad Var Det Jag Sa

För nu är vi där, ett resultat på arton miljoner minus siktas, och fortfarande har jag inte sett eller hört ett enda parti reagera.

Förvånad är jag inte, med det styret och erfarenheten hos kommunalråden, så är det nog väldans paralyserat i lägret.

Men det är heller ingen blixt från klar himmel, jag har så många gånger påpekat att vi kommer hamna i det här läget med den förbrukningen av pengar som vi egentligen inte har.

Ingen ifrågasätter heller, varför tjänstemannasektorn växt sig så stor under dessa sosse år.

Jag vet en chef som underställt sig ett tiotal nya småpåvar under sin tid, men man tar ändå in konsulter så fort någonting ska ske.

Som jag tidigare påpekat så har konsult arvodena ökat med ÅTTA MILJONER under samma tid.

Att man trots utökad tjänstemannaorganisation konsumerar sådana mängder konsulter kan bara betyda att man inte har förtroende för sin egen personal.

Hade jag varit kvar i politiken och ansvarat för det här läget vi har blivit satta i, så hade det varit många sömnlösa nätter.

Nu tror jag inte dom styrande politikerna anser sig skyldiga till det ekonomiska läget.

Utan bara konstaterar att det inte går runt längre, så det blir till att höja skatten så är problemet löst.

Ni som läst mina inlägg kommer säkert ihåg mitt eviga tjat om budgeten 2017 som jag stred för att mitt parti INTE kunde ställa sig bakom.

Ja anledningen till varför jag var så emot att toppen skulle ställa sig bakom ser ni nu.

För hur ska man kunna ha invändningar mot det ekonomiska läget när man själv nickat ja till den budget som orsakat den katastrofala ekonomin.

Ett totalt stop på alla investeringar, och omedelbar genomlysning av samtliga organisationer, borde varit igång för länge sedan, det är snart bara sex månader kvar av året.

Då är det lite sent att börja gnugga ögon.

Fick lite hicka när jag hörde att man dragit igång byggnation av padelbana i Valdemarsvik.

Det är ju verkligen en nödvändig utgift mitt i den ekonomiska krisen.

Vi har en i Gusum och där är det gott om outnyttjad tid.

Följer storögt hur man tänkt lösa den ekonomiska situationen, men packat väskan om skatteflykt blir nödvändig.

Hej i busken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela